icon_mobiel.gif 06 51 43 90 30 (Praktijk)

icon_mobiel.gif 06 29 46 56 01 (Cristina prive)

Wat is dry needling ?

Dry needling is een  relatief nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Het is een techniek waarbij een ‘droge’ (dry) naald wordt gebruikt, er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten. Na onderzoek wordt door middel van een speciale techniek aangedane spieren aangeprikt zodat ze snel en langdurig ontspannen.

Dry needling is niet hetzelfde als acupunctuur!

Bij klassieke acupunctuur worden vaak meer­dere naalden gedurende langere tijd in het lichaam
gezet. Het is gebaseerd op Oosterse filosofieën en werkt met o.a. energiebanen.

Dry needling gebruikt eenzelfde soort naaldje, maar is specifiek gericht op zogenaamde ‘triggerpoints’ ( spierknoopjes) die kort gestimuleerd worden. Westerse wetenschap en medisch onderzoek liggen hieraan ten grondslag. Het is een techniek die toegepast mag worden binnen het domein Fysiotherapie.

Wat is een  ‘triggerpoint’?

Een triggerpoint is een lokale verkramping in de spier die behalve drukpijn ter plaatse ook vaak pijn en klachten
‘op afstand’ veroorzaakt. Bijvoorbeeld bij lage rugpijn, die veroorzaakt wordt in de bilspier ( of zelfs de kuit) of uitstraling in de arm en hand vanuit de schoudergordel en die geen zenuwaandoening betreft.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

·         Pijn, stijfheid en kramp lokaal in de spier hierdoor;

·         Pijn op afstand.

·         Verminderde beweeglijkheid in bijbehorende gewrichten.

·         Afname van kracht in de betrokken spier(en).

·         Pijnvermijdend gedrag: anders bewegen als gevolg van de klachten.

·         Hoofdpijn, aangezichtspijn en/of kramp in de kaken.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

·         Acuut; bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of een ongeval.

·         Chronisch, bijvoorbeeld door een langdurige verkeerde houding

·         Langdurige (over)belasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek, zoals bij gebruik van een computer

·         Overbelasting en/of blessures bij sporters.

·         Verkramping van spierweefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia.

·         Bewegingafname bijvoorbeeld door gips of een schouder-sling of -band.

·         Psychologische factoren zoals stress of depressie.

·         Voetafwijkingen of beenlengteverschil.

·         Slaaptekort, uitzonderlijke vermoeidheid

·         Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak / handtas / jonge kinderen.

Waar richt de behandeling zich op?

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Door het gericht aanprikken met een dun naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd. Met als resultaat dat de spieren snel en langdurig ontspannen. De fysiotherapeut zal spieren behandelen in uw arm of been. Ook worden de spieren langs de wervelkolom onderzocht en behandeld evenals de andere rompspieren. De techniek is een effectief onderdeel van de behandeling en ondersteunt daardoor ook oefeningen gericht op kracht en beweeglijkheid, of helpt bij trainen van een goede houding.

Wat zijn de risico’s en gevaren?

Triggerpoints dry neelding is veilig. Onze therapeuten zijn opgeleid volgens de door de beroepsgroep gestelde kwaliteitseisen en ervaring.

Complicaties komen zelden voor en gaan bijna altijd snel en vanzelf over. Mogelijke complicaties kunnen zijn:

·         Een blauwe plek: patiënten met een verminderde bloedstolling hebben hierop een iets grotere kans.( geef daarom aan als u medicatie gebruikt gericht op de stolling)

·         De kans op infecties is uitzonderlijk klein we maken gebruik van individueel verpakte naaldjes die slechts 1x worden gebruikt.

·         Klaplong: (pneumothorax) als er geprikt wordt in spieren ter hoogte van de borstkas, dan is er een kleine kans dat met de naald de long wordt geprikt. De fysiotherapeut die bij u dry needling toepast, heeft kennis en vaardigheden om bij u dit risico tot een absoluut minimum te beperken.

·         Toename van pijn of uw klachten kan na de behandeling u tot enkele dagen daarna voorkomen. Dit gaat vanzelf weg.  Als u toch vragen hebt is het goed om deze direct  aan ons te stellen.

·         Sufheid of slaperig zijn kan optreden na de behandeling, maar dit gaat vanzelf weg.

Brengt u ons altijd op de hoogte wanneer u:

·         medicijnen gebruikt, die bloedstolling remmen

·         een verhoogd risico op infecties heeft

·         langdurig medicatie (heeft) gebruikt zoals bijvoorbeeld prednison

·         allergisch bent voor kobalt of nikkel

·         bekend bent met een stolling ziekte

·         in verwachting bent

Angst voor naalden:

Sommige mensen zijn bang voor naalden, geef dit dan duidelijk aan. De fysiotherapeuten hebben veel verschillende technieken tot hun beschikking. Samen met u wordt naar een alternatief gezocht om uw behandeling succesvol te laten zijn.

Uw therapeut zal altijd met u bespreken of deze techniek voor u geschikt is, en of u er mee instemt. Samen met u wordt de techniek als onderdeel van uw behandelplan besproken. U bent volledig vrij in uw keuze. Als u niet behandeld wilt worden met behulp van dry needling, dan respecteren wij dat vanzelfsprekend. Uw beslissing zal op geen enkele wijze van invloed zijn op de rest van de behandeling